موم مصنوعی چیست و چرا تولید می شود

احتمالا شما هم بارها و بارها در مورد خواص موم عسل شنیده اید. موم طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل خواص مختلفی دارد و به روش های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از موم زنبور عسل می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند و کاربردهایی همانند روشن کردن محیط از خود بروز دهد. اما آنچه که در مورد خواص موم شنیده اید، تنها مربوط به موم طبیعی است نه موم مصنوعی و تقلبی!

به دلایل متعددی زنبورداران به جای استفاده از موم طبیعی که توسط خود زنبور تولید می شود، از موم مصنوعی استفاده می کنند. موم مصنوعی در واقع به دست بشر ساخته شده و به همین علت هیچ خاصیتی ندارد. علاوه بر این به دلیل وجود مواد نفتی درون این نوع موم، مصرف خوراکی آن ممکن است آسیب زا باشد.شاید یکی از دلایلی که توصیه می شود از مصرف خوراکی موم عسل خودداری کنید، همین موضوع باشد. در واقع موم طبیعی خواص متعددی دارد؛ اما به شرطی که بتوانید تشخیص درستی در مورد طبیعی بودن موم عسل بدهید.

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی موم مصنوعی می پردازیم و علت تولید و عرضه آن را شرح می دهیم. به نظر می رسد آشنایی بیشتر مردم با موم مصنوعی و تفاوت های زیاد آن با موم طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل، دقت بیشتری در هنگام خرید موم یا خرید عسل با موم داشته باشند.

روش تولید موم مصنوعی
موم مصنوعی از ترکیب پارافین و موم طبیعی تولید می شود. شرکت های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که با روش های مختلفی موم طبیعی زنبور عسل را از کندو استخراج کرده و با ترکیب آن به همراه پارافین و برخی مواد دیگر، موم مصنوعی تولید می کنند.با توجه به تولید ساده موم مصنوعی، حتی بسیاری از زنبورداران این نوع موم را در زنبورستان تولید می کنند. البته موم های کارخانه ای کیفیت ساخت بهتری دارد. با این حال ممکن است زنبوردار برای صرفه جویی در هزینه های خود، موم را در زنبورستان تولید کند.

تشخیص موم مصنوعی از موم طبیعی کار چندان سختی نیست. راه های متفاوتی برای تشخیص موم طبیعی از مصنوعی وجود دارد. با این حال برای مصرف کننده، این امکان فراهم نیست که این آزمایش های ساده را قبل از خرید انجام دهد. به همین علت است که گفته می شود خرید عسل با موم یا موم طبیعی را از مراکز و تولیدکننده های معتبر انجام دهید.

چرا موم مصنوعی تولید می شود؟
شاید بهتر باشد این سوال را طور دیگری مطرح کنیم. اینکه چرا زنبورداران علاقه مند هستند به جای اینکه خود زنبور موم تولید کرده و به خانه سازی در کندو مشغول شود، موم های آماده مصنوعی را درون کندوها قرار دهند؟ در واقع زنبورداران با این کار، باعث پایین آمدن کیفیت محصولات خود می شوند، پس چرا این کار را انجام می دهند؟

پاسخ سوال بسیار ساده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زنبوران عسل اگر بخواهند 1 گرم موم تولید کنند، باید حداقل 6 گرم عسل و مقداری گرده گل مصرف نمایند. در واقع تولید یک کیلو موم تولد زنبور عسل، بین 5 تا 7 کیلو از ذخایر عسل طبیعی را محو می کند. زنبورداری که می خواهد عسل طبیعی به فروش برساند، ترجیح می دهد عسل بیشتری داشته باشد تا موم بیشتر!

به همین علت زنبورداران علاقه دارند تا از موم آماده استفاده کنند. استفاده از موم مصنوعی، سرعت تولید عسل را نیز اافزایش می دهد. چراکه خانه های ذخیره سازی کندو برای زنبوران آماده است و زنبوران کارگر تنها برای پر کردن خانه های شش ضلعی، تلاش می کنند. در واقع با قرار دادن موم مصنوعی داخل کندو، بار بزرگی از روی دوش زنبوران کارگر برداشته شده و بیشتر به تولید عسل طبیعی و جمع آوری گرده گل می پردازند.

در ابتدای کار، استفاده از موم مصنوعی آنقدرها هم کار بدی نیست؛ البته به این شرط که زنبوردار هوس نکند موم مصنوعی را به همراه عسل طبیعی راهی بازار کند. متاسفانه این موضوع بسیار رایج شده و باعث بروز مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان شده است. در واقع زنبورداری که از موم مصنوعی استفاده می کند، موظف است با دستگاه های مخصوص، عسل ذخیره شده در کندو را از موم جدا کرده و عسل طبیعی را به تنهایی روانه بازار کند.

اگر در هنگام خرید عسل با موم یا خرید موم به تنهایی، دقت لازم را نداشته باشید، احتمال اینکه زنبورداران بخواهند این نوع موم را به جای موم طبیعی به شما بدهند، زیاد است. در نتیجه خرید عسل با موم از مراکز فروش نامعتبر به هیچ وجه کار صحیحی نیست و ممکن است خطراتی برای سلامتی مصرف کننده نیز به همراه داشته باشد.

فراموش نکنید که یکی از راهکارهای شرکت های تولید کننده عسل های تقلبی و مصنوعی نیز این است که عسل بی کیفیت و مصنوعی خود را روی موم مصنوعی ریخته و به جای عسل طبیعی به مردم می فروشند. بسیاری از افراد در هنگام خرید عسل با موم، به گمان اینکه هر نوع عسلی که موم داشته باشد طبیعی است، خیلی راحت گول می خورند.

موم مصنوعی اگرچه درصدی موم طبیعی درون خود دارد؛ اما بخش عمده آن را پارافین تشکیل می دهد. در نتیجه بهتر است چنین ماده خطرناکی اصلا مصرف نشود؛ چراکه ممکن است مشکلات زیادی برای بدن انسان به همراه داشته باشد. در هنگام خرید موم باید دقت کنید که آیا موم طبیعی است یا مصنوعی؛ البته این یک کار کاملا تخصصی و سخت تر از شناسایی عسل طبیعی از عسل تقلبی است.

 

-